דף הבית
מי אנחנו?
חדר כושר למוח - סניפים ושעות פעילות
אימון המוח במדע
סדנאות שיפור הזיכרון
שאלות ותשובות
בריינטריין בתקשורת
גלריה
התנסות
שותפים וחברים
כיצד מגיעים?
צור קשר
17/09/2014 - לכל מי שמתעניין בסדנא לשיפור כישורי המוח, שווה לכם לקרוא את ההודעה הבאה! שתי סדנאות חדשות לשיפור יכולות המוח נפתחות ב21.10 הן במכללת מגמות בפתח תקווה (פארק אזורים) והן במכללת עמל באשדוד (אזור התעשייה)!! לפרטים והרשמה- 09-7710036
17/09/2014 - תושבי רמת אביב והסביבה הודעה זאת מיודעת אליכם!! מדי יום א' בשעה 16:30-17:00 תיערך התנסות בחדר הכושר שלנו במרכז נווה אביבים (רח' חיים לבנון 75). לפרטים והרשמה: 09-7710036
19/02/2014 - תושבי קריית אונו והסביבה, הודעה זו מופנית אליכם! מדי שבוע בימי ה', יתקיימו התנסויות במכון שלנו בקריית אונו (במרכז תפוח פיס ברחוב הזמיר 2, פינת לוין) בשעה 15:30-16:00! לפרטים והרשמה: 09-77-100-63
20/11/2013 - תושבי ראשון לציון והסביבה, יש לנו חדשות טובות!! נפתח חדר כושר חדש באקדמיה לאומנות 'שירארט' בראשון לציון (רחוב הרצל 82) ! האימונים מתקיימים בימי ד' בשעה 9:30 ו10:30! לפרטים והרשמה: 09-77-100-36

אימון המוח במדע


 

הזדקנות המוח ומודל הפלסטיסיות

 

 

תהליך הזדקנות נורמלי מתאפיין באיבוד פונקציונאלי מתמשך של תפיסה, ריכוז, זיכרון ועוד. מרבית המבוגרים חווים אובדן פונקציות קוגניטיביות באופן א-פתולוגי, אך שמשפיע על איכות החיים, המכונה "התדרדרות קוגניטיבית קשורת גיל". התדרדרות זו נגרמת כתוצאה משילוב של שינויים פיזיים במוח המתבגר והשפעות שליליות על פלסטיות המוח.

 

מחקרים בנושא פלסטיות המוח הראו שמוח מבוגר הינו גמיש ואדפטיבי בכל גיל, ושיש ביכולתו להמשיך להסתגל ולהשתפר תפקודים קוגניטיבים, לאורך כל תקופת החיים. כלומר, תפקוד המוח בגיל מבוגר תלויה בנו- בכמות ואיכות האימון שנקדיש למוחנו.

 

בעיות זיכרון, לדוגמא, יכולות להתחיל כבר בגיל 30, בממוצע, ולהתדרדר באופן איטי ומתמשך לאורך השנים. מחקר נרחב שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת הרווארד השווה בין מוחות בני אדם בוגרים לבין מוחות מבוגרים. כמצופה, החוקרים מצאו הבדלים קונסיסטנטים בין שתי הקבוצות. ההבדל המשמעותי מכולם נמצא במערכת מוחית הידועה בשם " default network" הפועלת כאשר אנשים ממקדים את תשומת ליבם כלפי פרצוף, כדוגמת המקרה בו אנו מנסים להיזכר בשם.

 

בנסיבות נורמליות, מערכת ה default network מבטיחה סינכרון מושלם בין אזורי המוח השונים. אולם, ככל הנראה מערכת תקשורת זו נחלשת עם הגיל וכך אנשים מבוגרים יכולים להגיע למצב של חוסר תקשורת בין אזורי המוח. למרות שהדבר איננו משפיע באופן מעמיק על תפקוד בעולם החיצוני, אפילו הירידה הצנועה ביותר בתפקוד קוגניטיבי כלשהו, משפיעה לרעה על איכות החיים, העצמאות, איכות ותדירות האינטרקציה וההשתלבות החברתית. כמעט מחצית מבני ה- 60 ומעלה מביעים דאגה מתופעות אלו.

הקידמה במחקר תחום מדעי המוח הביאה למספר תגליות בדבר בפעילותם של מוחות בריאים, כולן מחזקות את עיקרון ה - "use it or lose it".

 


מתיאוריה לפרקטיקת המוח

 

לדעת מדענים, ניתן ואפשרי להתבגר מבלי להפוך לאיטיים, וזאת כל עוד אנו מוכנים להשקיע מאמץ במניעת התהליך. המוח הינו מכונה בעלת יכולות למידה וכמו כל מכונה ישנו צורך לתחזק אותה על מנת שתוכל להמשיך לפעול.

 

האימון הקוגניטיבי נבנה ממגוון תרגילים, המתוכננים לסייע ולשפר את התפקוד באזורים שונים במוח. העיקרון המנחה את האימון הקוגניטיבי הוא לסייע בשיפור של תכונות היסוד. שילובם של מחשבים בתהליך משנה באופן משמעותי את התהליך. המחשב מסייע במדידה מדוייקת של משימות ספציפיות ובודק האם אלו בוצעו בהצלחה. בעזרת הפעילות עם המחשב, ניתן להתאים את המשימות ואת רמת הקושי לכל משתמש.
תוכנות המחשב הייעודיות כוללות תרגולים המכוונים לשפר את הזיכרון והריכוז כמו גם את מהירות עיבוד המידע.

 מוח

מאמר מתוך nature neuroscience השתמש בהדמית תהודה מגנטית (FMRI) על מנת למדוד פעילות מוחית לפני, בזמן ואחרי אימון קוגניטיבי. התוצאות הראו עליה משמעותית בפעילות המוחית, בעיקר בחלק האחראי על זיכרון העבודה (הזיכרון המודע). מחקר זה מוכיח את תאוריית פלסטיות המוח.

 

מחקר שנערך בישראל (2007) ערך השוואה בין מתאמני תוכנות מחשב ייעודיות לבין אנשים המשחקים במשחקי מחשב קלאסים כמו טטריס. המחקר בדק 121 אנשים מעל גיל 50 אשר אימנו את המוח בעזרת תוכנות המחשב או המשחקים במשך שלושה חודשים. שתי הקבוצות הראו שיפור, אך הקבוצה שאימנה את המוח בעזרת תוכנות מיוחדות הראו שיפור סטטיסטי משמעותי בתחומי הזיכרון המרחבי קצר טווח, למידה מרחבית, וריכוז קשב.

 

על פי מחקר משנת 2006, נמצא כי ב- 93% מהנדגמים המבוגרים, לאחר מספר חודשי אימון אינטנסיביים, למוח של בני 75 היו תפקודי הזיכרון של בני אדם הצעירים בעשורים מגיל הנדגמים. ד"ר אליזבת זלינסקי ממרכז Andrus Gerontology באוניברסיטת דרום קליפורניה טוענת כי "תכנון נכון של פעילויות קוגניטיביות יכול להעצים יכולות ככל שמתבגרים". שלושת רבעים מהמשתמשים בתוכנה טענו כי שמו לב לשינויים חיוביים בחיי היומיום. השינויים החיוביים נעו בין יכולות לזכור רשימת קניות, לשמוע שיחות במקומות רועשים, כגון מסעדות, באופן צלול יותר, תחושת עצמאות חזקה יותר, ביטחון עצמי גבוה ותחושה כללית טובה יותר לגבי עצמם.

 

המחקר העדכני ביותר מגיע מחקר נרחב ומתוכנן הידוע כ -ACTIVE (Advanced Cognitive Training for Independent and Vital Elderly), המפורסם בירחון איגוד הרפואה האמריקאי . בניגוד למחקרים קודמים, מחקר זה הינו בעל אופק ארוך טווח יחסית. למעלה מ- 2000 מבוגרים בריאים ממדינות שונות נבדקמחקר מוחו והוערכו מספר פעמים לאורך חמש שנים. המשתתפים חולקו לארבע קבוצות. שלוש קבוצות קיבלו אימון מיוחד בפונקציות מנטאליות ספציפיות (זיכרון, הסקה ומהירות עיבוד) וקבוצה אחת, ללא אימון, שימשה כבקרה. הממצאים העיקריים היו מהממים: באימונים קצרים יחסית של 10 מפגשים של שעה עד שעה וחצי כל אחד, בתקופה של חמישה או שישה שבועות, השתפרו הפנוקציות הקוגניטיביות למשך חמש שנים הבאות.
תוצאות האימון
היו משמעותיות ביותר עבור יכולות העיבוד המנטאליות וחלשות עבור זיכרון אותיות, דבר המלמד כי לפונקציות מוחיות מסויימות נדרשות שיטות אימון שונות.







  

English

בריינטריין, רח' החי"ל 49 רעננה 43316, טל': 09-7710036, E-mail: info@brain-train.co.il

    מי אנחנו?   שיפור הזיכרון   חדר כושר למוח   אימון המוח   בעיות זיכרון   התנסות   מומלצים  לייף סטייל   מאמרים   צור קשר    facebook2  youtube2  blog2 

אפסייט - בניית אתרים | קידום אתרים מקצועי בניית אתרים אפסייט